Waarom SEO meer is dan enkel copy-tweaks
“SEO”, “gevonden worden op Google”, “machineleesbaarheid”: je wordt ermee om de oren geslagen. Dat je website moet scoren op zoekmachines is een understatement. SEO – search engine optimization als je hier nog nooit over hoorde – is uitgegroeid tot een ware wetenschap én industrie.
Als je ondernemers vraagt wie ze onder de arm nemen om de SEO van hun website op punt te stellen, zullen ze vaak naar een copywriter verwijzen. Copywriters zijn er krak in de juiste zoektermen te gebruiken en titels te schrijven die scoren op Google. Maar wist je dat SEO meer is dan enkel rake copy?
Hoe kan jouw website SEO ondersteunen
Hoe SEO-proof je teksten ook zijn, als je website die teksten niet ondersteunt, kunnen Google en andere zoekmachines ze niet lezen. Google leest jouw website namelijk niet op dezelfde manier als je websitebezoekers, maar doorzoekt je code. Die moet dus ook juist geschreven staan.
Er zijn verschillende punten waar zoekmachines hierbij op letten. Denk aan de snelheid van je website, de structuur van je pagina’s en het aantal bezoekers dat je krijgt. De lijst met aandachtspunten is een pak langer, maar dit zijn alvast 3 cruciale punten.
Ook waar je tekst staat is van belang. Als fotograaf zijn mooie beelden op je website bijvoorbeeld van levensbelang. Google is echter geen persoon en kan die beelden dus niet zien. Wil je dat zoekmachines ze toch vlot vinden, dan moet je bij elk beeld iets extra toevoegen: een alt tag. Daarin beschrijf je het beeld zodat Google weet wat erop staat.
Goed om weten, is dat het niet werkt om op 1 punt te focussen en de rest achterwege te laten. Stel dat je website sneller dan het licht is, maar een kakafonie aan code heeft en 0 bezoekers: dan zal Google je niet snel bovenaan de zoekresultaten tonen. Je moet dus goed scoren op alle vlakken. Je hoeft geen 100% te halen op elk criterium, maar veel buizen tolereert Google ook niet.
Uit het oog, uit het hart
Het gevaarlijke aan SEO-optimalisaties in je code is dat je ze niet ziet. Je ziet ze dus letterlijk over het hoofd. Vaak denken mensen dat ze wel in orde zijn met SEO doordat ze bijvoorbeeld goede titels schrijven en die in een groot font bovenaan de pagina zetten. Voor Google maakt het echter niet uit hoe groot je titel is, als de juiste code niet is toegevoegd. Zet je titels dus standaard in H1, H2 of H3. Hierdoor herkennen zoekmachines de tekst wel als titel.
Een ander gevaar is dat jij iets niet ziet, maar Google wel. Je haalt bijvoorbeeld bepaalde pagina’s uit je website-navigatie en denkt dat ze zo niet meer te vinden zijn. Mis poes! Als je pagina’s openbaar staan, zal Google ze vinden. Zo vind ik af en toe betalende cursussen als ik in de code van een website duik. Zo maar op het internet, gratis. Ga maar snel je “onzichtbare” pagina’s checken!
extra seo-functionaliteiten
Als je een beetje handig bent met SEO, kan je ook heel wat leuke extra functionaliteiten gebruiken, zoals de samenvatting. Die heb ik hier gebruikt om na te gaan wanneer de masterclasses in mijn Website Check Community Week 2022 doorgaan. De mogelijkheden hiermee zijn eindeloos.
Je kan ook je rating meegeven via je zoekresultaten. Zo weten (be)zoekers meteen of klanten vandaag tevreden zijn over je diensten of producten.
Moet ik investeren in SEO?
Laat ik het anders stellen: als je niet investeert in de website-kant van je SEO, dan zal het copy-gedeelte ervan helaas niet renderen. Je gooit dus eigenlijk geld weg, als je hier geen aandacht aan besteedt.
Betekent dat dat jouw hele website opnieuw gebouwd moet worden? Zeker niet! Je kan zelf al heel wat aanpassen om je website vindbaar te maken.
Hulp nodig? Dat kan via één van mijn support pakketten!