Zo bouw je een sterke salespagina als dienstverlener
Een salespagina voor een fysiek of digitaal product: dat spreekt voor zich. Je beschrijft de kenmerken van het product, wat je er allemaal mee kan doen en de temperatuur waarop je het moet wassen.
Verkoop je diensten – zoals een copywriter, een fotograaf of een webdesigner – dan is dat een stuk minder vanzelfsprekend. Hoe beschrijf je jouw teksten of foto’s? Wat zijn de kenmerken van je webdesign? Zijn die niet elke keer anders?
De 4 onmisbare elementen van je salespagina
Er zijn vier zaken die zeker aan bod moeten komen op je salespagina, in een welbepaalde volgorde.
Begin met het probleem van je klant dat jij zult oplossen. Klanten raken gefrustreerd als ze zelf aan hun website moeten prutsen of zijn niet geïnspireerd om zelf teksten te schrijven. Ze voelen zich klungelig omdat ze geen professionele foto’s hebben voor op hun website of sociale media. Wek herkenbaarheid op en probeer te connecteren.
Daarna omschrijf je de transformatie die je klant zal doormaken als ze jouw dienst kopen. Roep het gevoel op dat je klant zal hebben na jullie samenwerking. Hiermee toon je aan dat hun probleem overkomelijk is én dat het proces hen ook iets oplevert.
Waarom ben jij – en niet iemand anders – de geknipte persoon om je klant te helpen? Geef de klant een idee van wie jij bent, hoe je werkt en of ze je kunnen vertrouwen. Je mag hier best persoonlijk zijn. Beschrijf eventueel je eigen transformatie: waar stond jij vroeger en waar sta je nu. Leg de link met je eigen traject of dienst.
Je klant is warm: nu kan je concreet beschrijven wàt je verkoopt: hoeveel foto’s neem je, hoe lang duurt een shoot, hoeveel pagina’s design je per website, noem maar op. Hier mag je in detail gaan en cijfers noemen.
Weerleg de blokkades van je klant
Tijd, geld, goesting: je klant zal zeker ergens twijfel voelen om je dienst te kopen. Maar misschien kan jij je klant net tijd besparen of geld opleveren? Benoem de “excuses” van je bezoekers en weerleg ze. Dat kan je zelfs letterlijk doen, met een titeltje als “Ja Valerie, maar daar heb ik toch geen tijd voor?” Hou het herkenbaar en concreet.
Misschien zit je klant ook nog met enkele vragen voor ze jou kiezen als dienstverlener. Vaak keren dezelfde vragen verschillende keren terug. Verzamel ze in een FAQ (Frequently Asked Questions). Dat bespaart jou tijd en je klant voelt zich al meteen begrepen.
“Waar kan ik kopen?”
Je bezoeker is helemaal klaar om zich te ontpoppen tot klant. Ze hebben hun kredietkaart bij wijze van spreken al klaar, maar hoe kunnen ze jouw dienst kopen?
Zorg dat je verspreid over je pagina enkele Call to Actions (CTA’s) hebt staan, waar klanten je dienst kunnen kopen of eventueel een kennismakingsgesprek kunnen inboeken. Zorg dat ze nooit ver moeten scrollen naar zo’n knop. Je hebt ze waar jij ze wil, maak het hen ook makkelijk om klant te worden.
Wil je graag een voorbeeld zien? Check de salespagina die ik maakte voor mijn Build my Website-pakket.